Handige tips voor ouders
Geen enkele ouder die er niet van droomt: kinderen die goed eten en probleemloos opgroeien! Maar net zoals elk kind moet leren slapen, spelen en studeren, is ook eten een leerproces dat heel wat geduld én tussenstappen vraagt.
Interview met gedragspsychologe An Vandeputte
Klinisch psycholoog en gedragstherapeut An Vandeputte, directrice van het Kenniscentrum Eetexpert, belicht in onderstaand interview enkele tips van A.L.L.E.S., een acroniem om een gezonde levensstijl samen te vatten. Meer info vind je ook terug op de Groeiwijzer.
Afwisselend eten
An Vandeputte: “Je kan het opbouwen van deze gezonde levensstijl zien als een groeitrein. Voor elke leeftijdsfase is er een station met eigen mogelijkheden en uitdagingen. Op het vlak van eten, bijvoorbeeld, kan het gaan om smaak, portiegrootte, voedselvoorkeur… Onderweg zijn er vaak wat haperingen, maar dat mag. Als ouder, leerkracht of omstaander kunnen we kinderen heel wat begeleiding bieden. Wel is het belangrijk dat we daarbij rekening houden met de groeitrein, dat we afstemmen op de typische groeistappen die zich aandienen. Elk kind volgt daarbij zijn eigen tempo.”
Lang stilzitten onderbreken en voldoende bewegen
Naast verantwoord eten is ook voldoende bewegen belangrijk om gezond te leven. “Zeker in deze coronatijd durft de schermtijd in heel wat gezinnen op te lopen. Begrijpelijk, veel mensen werken thuis, het is drukker en dan is het verleidelijk om kinderen even voor de tv te zetten of een tablet te geven. Dat mag uiteraard, maar las zeker genoeg beweegmomenten in om die schermtijd te onderbreken. Even stretchen, een blokje rond het huis, het is nodig én gezond voor de ontwikkeling van kinderen.”
Lief zijn voor jezelf
Ook van jezelf leren houden, is een stap die kinderen moeten leren zetten. “En dat is niet zo evident, lichaamstevredenheid. Kinderen moeten leren houden van hun lichaam zoals ze zijn, en eventuele trekjes die ze niet ideaal vinden leren aanvaarden. Uitstraling is zeker zo belangrijk. Als ouder kan je je kind begeleiden om ‘lief te zijn voor zichzelf’, bijvoorbeeld door te focussen op kwaliteiten. Kinderen putten veel vertrouwen uit ervaringen delen en praten over thema’s als hun lichaam. Als ouder zou je trouwens geen verband mogen leggen tussen lichaam en eten. Dat deden we in het verleden al eens, uit bezorgdheid, genre ‘let op je eten, dan word je niet te dik en niet gepest’. Maar dat zorgt voor meer krampachtig eetgedrag en verhoogt lichaamsontevredenheid. Leer je kind zorgzaam omgaan met dat lichaam dat je overal toe brengt.”
Emoties reguleren
Als ouder kan je je kind ook coachen bij het leren omgaan met emoties. “Eten is vaak de eerste ‘copingstrategie’ om met gevoelens om te gaan. Een kind dat gevallen is, krijgt al snel een koekje als troost. Ook als volwassenen grijpen we vaak naar eten: denk aan een stuk chocola of een glas alcohol als je je niet goed voelt. Maar kinderen moeten ook leren dat er andere manieren zijn om troost te vinden of om met eenzaamheid om te gaan. Zo kan je een kind dat thuiskomt in een leeg huis na school vragen om een muziekje aan te zetten, iets leuks klaar te leggen om later samen te doen, of een bad laten nemen… Dat geldt ook voor gevoelens als boosheid. Probeer je kind niet te laten afreageren met eten, maar stel voor om een blokje rond het huis te lopen of alle pmd-flessen in elkaar te duwen. Ontwikkel samen een plannetje om met emoties om te gaan.”
Slapen
Tot slot: waak over voldoende slaap! “Dat geldt zowat voor iedereen, zowel leerlingen, leerkrachten als ouders nemen vaak te weinig rust. Terwijl recent onderzoek nogmaals het belang heeft aangetoond van genoeg slaap. Wie structureel te weinig slaapt, is vatbaarder voor dementie, depressie, angsten, eet- en gewichtsproblemen… Genoeg slapen is dus belangrijk voor een goede veerkracht en weerbaarheid. Misschien je kind de gsm voor het slapengaan in de keuken laten leggen in plaats van mee naar de kamer te laten nemen?”