Wat komt er op je bord?
Broccoli vind je het hele jaar door in de winkel, maar komt die ook steeds van de lokale teler? En wist je dat er ook verschillende seizoenen bestaan voor de verschillende vissoorten? Leerstof over seizoensgebonden voeding van bij ons was nog nooit zo fascinerend!
Met de gratis webapplicatie ontwikkeld in opdracht van VLAM vzw, gaan leerlingen van de tweede en derde graad basisonderwijs op een creatieve en interactieve ontdekkingstocht en begrijpen ze gaandeweg meer over de oorsprong van hun voeding en het thema ‘lokale seizoensgebonden voeding’. ‘Wat komt er op je bord?’ omvat ook een handleiding voor leerkrachten om leerlingen concreet op weg te helpen.
Leerlingen kunnen:
Starten met het samenstellen van een dagmenu
Als opwarmer stellen de leerlingen een menu samen voor een personage. Ze krijgen vragen over de voedingsproducten die ze kiezen en leren er heel wat over bij. Er zijn vragen op maat uitgewerkt voor de tweede en de derde graad basisonderwijs apart.
Op digitale ontdekkingstocht
Leerlingen van de tweede graad krijgen de opdracht om virtueel één of meerdere gerechten samen te stellen met voedingsmiddelen die bij dit seizoen passen en van bij ons komen. Leerlingen van de derde graad moeten virtueel hun winkelmandje vullen met negen geschikte voedingsmiddelen.
Meer ontdekken
Een reeks oefeningen gaat dieper in op een aantal deelthema’s die met seizoensgebonden, lokale voeding te maken hebben.
Voedingseducatie voor de tweede en derde graad lager onderwijs
Dit materiaal vormt een belangrijke aanvulling op educatie rond ‘gezonde voeding’. Meer kennis over de herkomst van onze voeding en inzicht in het seizoenaanbod kunnen kinderen helpen om gezonder en meer duurzaam te kiezen en te eten. Het sluit aan bij de leefwereld van de kinderen, de leerlijn voeding van het Vlaams Instituut Gezond Leven en draagt bij tot de realisatie van verschillende eindtermen van het basisonderwijs. Het materiaal werd gerealiseerd door Impressant Plus in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).